Clubs komen en gaan

Vrijwel ieder jaar worden er enkele nieuwe clubs lid van de Federatie en het ziet er naar uit dat dat ook dit jaar het geval zal zijn: de installatie van de club Heeren en Vrouwen van Voorne is gepland voor 2 september 2023 en die van de club Oosterhout-Regio voor 9 of 23 november 2023. De club Heeren en Vrouwen van Voorne was overigens al eerder lid, maar bedankte in 2017. Fijn dat de club terugkomt.

Maar er zijn ook clubs die de Federatie verlaten. In de eerste helft van 2023 was die uitstroom relatief groot:

1.

De clubs Hamaland (opgericht in 1991) en Regio Roermond (1997) verlieten de Federatie op 1 januari 2023.

2.

De clubs Zaanstreek (1994) en de club Alkmaar (1995) verlieten de Federatie op 1 juli 2023.

Opheffing van de club was in al deze gevallen de reden van de uittreding. Vermindering van het ledental en veroudering waren de belangrijkste redenen voor die opheffing. Daarmee samenhangend was het onvermogen om nieuwe leden aan te trekken. Soms speelde verhuizing van leden ook een rol.
Enkele van de oud-leden uitten het voornemen om zich te melden bij een andere club van Past Rotarians.

Op de Federatiewebsite staat een historisch overzicht van alle clubs die ooit lid waren van de Federatie. Dat waren er tot dusver 151, waarvan er nu nog 114 actief zijn.

Tjeert ten Wolde, webmaster
2023-07-24